Support

Voor support aanvragen, verwijzen we graag door naar http://support.exa.nl

Storingen en onderhoud

Now: 2018-02-19 20:21:16
Past (1 month)
Onderhoud straalverbinding apparatuur
When: 2018-01-30 21:30 - 2018-01-31 04:00 (6h 30m)
Location: zwd1.nl

 
Geen inkomend telefoon verkeer mogelijk
When: 2018-01-19 10:48 - 2018-01-20 01:10 (14h 22m)
Location: VoIP
Door een storing bij onze toeleverancier is er op dit moment geen inkomend verkeer mogelijk. Er zijn geen problemen met uitgaand verkeer. De storing ligt buiten ons platform, de toeleverancier werkt hard aan een oplossing. We houden je op de hoogte zodra wij meer horen.

11:50 uur: De toeleverancier geeft aan hard te werken aan een oplossing, maar kan nog geen tijdsindicatie geven. Zodra er weer een update komt vanuit de toeleverancier, melden wij deze direct hier. Onze excuses voor het ongemak.

13:00 uur: De toeleverancier heeft doorgegeven dat het hoogstwaarschijnlijk om een hardware issue gaat en is in contact met hun hardware leverancier. Een indicatie over hoe lang het herstel van de dienstverlening gaat duren, is helaas nog steeds niet mogelijk.

14:40: Toeleverancier geeft aan dat het daadwerkelijk om een hardware issue gaat en dat het probleem is gelokaliseerd. Men werkt hard aan een oplossing, een indicatie over hoe lang het herstel van de dienstverlening gaat duren is echter nog steeds niet mogelijk.

16:40 uur: Zoals iedereen vandaag merkt, ondervinden wij hinder van een grote landelijke storing bij onze toeleverancier BT. Zowel inkomende als uitgaande gesprekken zijn bij BT op dit moment niet mogelijk. Doordat wij voor uitgaande gesprekken meerdere mogelijkheden gebruiken, kunnen onze klanten gewoon uitbellen. Daarnaast - omdat het VoIPGRID netwerk geen last heeft van uitval - kunnen alle klanten op het platform wel gewoon met elkaar bellen en kunnen collega's onderling ook gewoon contact hebben. We kunnen helaas geen tijdsindicatie geven wanneer onze toeleverancier het probleem heeft opgelost.

18:20 uur: De ingenieurs van de toeleverancier hebben de storing herleid naar een fiber kabel in de buurt van Arnhem. Er is een reparatieteam uitgezonden om de schade te herstellen. Het is een complex probleem, dus reparaties zullen veel tijd in beslag nemen. De verwachting is dat dit nog meerdere uren duurt. Ook het redundante systeem bij de leverancier dat ervoor had moeten zorgen dat dit voorkomen had kunnen worden, werkt niet naar behoren. Ook daar wordt gewerkt aan een oplossing.

We begrijpen dat onze partners en eindklanten hiervan veel hinder ondervinden. Wij betreuren het ten zeerste niets te kunnen betekenen om dit probleem sneller te verhelpen en hopen jullie snel van beter nieuws te kunnen voorzien. Toeleverancier BT heeft een uitstekende reputatie en bestuurt een aanzienlijk deel van de Europese markt. Wij werken al ruim 10 jaar nagenoeg ongestoord met BT samen en weten daarom dat ze met man en macht zullen werken om dit probleem te verhelpen. Zodra de storing is verholpen, heeft een gesprek met BT onze hoogste prioriteit.

22:37 uur: BT meldt dat contractor BAM op locatie is. Werkzaamheden bij het spoor blijken de oorzaak te zijn van een kabelbreuk. Er wordt nu een handhole gegraven om de locatie van de breuk tot enkele meters te kunnen bepalen. Waarom de redundantie voor deze kabel niet heeft gewerkt en wanneer deze wordt gerepareerd is nog niet bekend.

23:09 uur: Het reparatiegebied wordt afgesloten met hekken met het bord âquicksandâ. Het is totaal donker in het veld, dus men moet speciale autoâs met grote spotverlichting meenemen voordat ze de reparatie kunnen beginnen.

De alternatieve route, die door Frankrijk loopt, is helaas ook verbroken door een calamiteit op een bouwplaats. Hier zijn de vezels nog erger beschadigd (nieuwe kanalen en vezels zijn nodig), wat betekent dat de ETR er daar op zijn vroegst zondag zal zijn. Deze vezel in Frankrijk is beschadigd over een afstand van 200 meter.

Inmiddels heeft één van de engineers van BT wellicht een tijdelijke oplossing. Deze verbinding is echter instabiel en heeft weinig capaciteit. Communicatie zou dus zo mogelijk kunnen worden, maar deze verbinding is ongetest. Dit zou echter een lapmiddel kunnen zijn tijdens de reparatiewerkzaamheden. Hoe de kwaliteit van de audioverbindingen zal zijn is onbekend.

01:16 uur: Voorzichtig zien we de weggevallen lijn naar BT terug komen, en zien we op beide lijnen weer verkeer binnenkomen. Ook uitgaand verkeer lijkt weer te werken via BT. Mogelijk is dit de tijdelijke oplossing die eerder werd genoemd. We wachten nog op een update hierover. De aard van het defect aan de glasvezel bij Arnhem is inmiddels bekend, en de werkzaamheden worden geschat nog enkele uren te gaan duren. Vooralsnog lijkt het op dit moment in orde.

06:49 uur: Voor de verbinding tussen Nederland en Duitsland: Er wordt een nieuwe vezel tussen twee mangaten geïnstalleerd. Wegens hinderlijke omstandigheden zullen de reparatiewerkzaamheden na 9:00 uur worden hervat.

Voor de verbinding tussen Nederland en Frankrijk: twee vezel reparatieteams werken aan het vervangen van de vezel. De uiteindelijke ETR wordt gedeeld om 10:00 uur, maar er kan op eerder herstel worden gerekend, omdat de vezels stuk voor stuk worden gerepareerd.

De noodoplossing lijkt zich in de tussentijd goed te houden.

9:32 uur: De ingenieurs in Arnhem voor de verbinding tussen Duitsland en Nederland hebben de vezeluitval gemeten op 22,5 km. Ze hebben moeite met het vinden van de mangaten vanwege de lokale omstandigheden. Op dit moment vermoeden ze dat er palen in de grond dwars door de kabels zijn gegaan. Tussen de mangaten moet een nieuwe kabel worden gelegd. Het werk werd tot 9:00 uur plaatselijke tijd stilgelegd vanwege de milieugevaren en het gebrek aan licht ter plaatse.

De verbinding tussen Frankrijk en Nederland is inmiddels hersteld. De diensten worden nog steeds gecontroleerd totdat alle werkzaamheden voor de verbinding zijn voltooid. Dit zal naar verwachting rond 10:00 uur zijn.

10:15 uur: We hebben zojuist een laatste update van BT gehad: âOm 1.10u CET is de Frankrijk link hersteld, de werkzaamheden zijn om 7.45u CET daar afgerond. Vanaf 1.10u CET draaien we dus weer op de originele route (maar niet redundant en niet de tijdelijke oplossing waar eerder over gesproken werd). De redundante route in Arnhem wordt momenteel hersteld.â
Oplossing:

Sinds 1:10 uur zaterdagochtend werkt de verbinding tussen Frankrijk en Nederland weer, waardoor sinds 1:16 uur inkomend verkeer weer mogelijk was op het VoIPGRID platform. Wij plaatsen maandag een statement op deze pagina.